خواص قارچ گانودرما
خواص قارچ گانودرما

قارچ گانودرما چیست؟
همه ما چیزهای زیادی در مورد قارچ ها شنیدیم، اما چقدر در مورد اشکال مختلف قارچ ها آگاهی داریم؟ آیا شما تا به حال در مورد خواص قارچ گانودرما شنیدید؟ من مطمئن هستم که بسیاری از شما از خواص این قارچ شگفت انگیز اطلاعی ندارید. این قارچ حاوی ۴۰۰ عنصر است که سلامتی شما را به حداکثر می رساند.
به گزارش سایت پزشکان بدون مرز، قارچ گانودرما به عنوان قارچ (ریشی)  Reishi شناخته شده  ترین مواد غذایی در جهان است. مردم ثروتمند در دوران باستان این گیاه را با امید به دست آوردن جاودانگی و آرامش، مورد استفاده قرار دادند. در حال حاضر این گیاه شگفت انگیز “پادشاه گیاهان” نامیده می شود. اعتقاد بر این است که قارچ گانودرما برای سلامت و طول عمر مفید است. این  قارچ مدت طولانی در طب چینی برای درمان بیماری هایی مانند درد های بدن، سرطان و بیماری های کبدی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین برای بیماری های روانپزشکی و عصبی نیز تجویز می شود. قارچ Reishi در شش رنگ مختلف در دسترس است، اما انواع قرمز آن بیشتر کشت و استفاده می شود. قارچ Reishi برای پخت و پز استفاده نمی شود زیرا طعم بسیار تلخ دارد. شما ممکن نیست آن را در فروشگاه مواد غذایی و یا سوپرمارکت خود پیدا کنید. آنها فقط برای مقاصد پزشکی استفاده می شود.

ارزش غذایی قارچ گانودرما:

قارچ گانودرما حاوی ۴۰۰ مواد مغذی است! مواد مغذی موجود در این گیاه شگفت انگیز باعث تقویت سلامت و سرزندگی می شوند. برخی از مواد مغذی مهم پلی ساکارید ها، آنتی اکسیدان ها، آدنوزین، پروتئین و آلکالوئیدها هستند. این قارچ شامل ویتامین های پیچیده پتاسیم، فسفر، کلسیم، ویتامین A، C، E، D و B نیز هست.

افزایش سلامت قلب:

محققان در چین و ژاپن دریافتند که اسید گرانودریک موجود در گانودرما جریان خون را بهبود می بخشد و مصرف اکسیژن را در عضله قلب کاهش می دهد. همچنین کلسترول را کاهش می دهد  که باعث انسداد پلاکت ها می شود و اغلب منجر به حمله قلبی می شود. قارچ گانودرما مانع ایجاد پلاک در شریان ها می شود. یک مطالعه نشان می دهد که مصرف گانودرما به مدت ۲ هفته می تواند به طور قابل توجهی  فشار خون را کاهش دهد.

32135846811321

ضد آلرژی:

عصاره قارچ گانودرما می تواند به طور قابل توجهی از انواع مختلف واکنش های آلرژیک، از جمله آسم و درماتیت را مهار کند. Tritpenes، یک ترکیب موجود در گانودرما اثرات ضد ویروسی و ضد حساسیت ایجاد می کند. این ترکیب باعث آزاد شدن هیستامین می شود و  موجب می شود که  این قارچ به طور بالقوه برای آلرژی مفید باشد. پلی ساکارید ها توانایی آنتی بادی ها را برای مبارزه با باکتری ها و ویروس هایی که باعث واکنش های آلرژیک می شوند، بهبود می بخشد. قارچ گانودرما برای درمان آلرژی های ناشی از شوک آتوپیک، درماتیت، تب یونجه، کندو، و آلرژی های مواد غذایی و دارویی مفید است.

شفای کبد:

این گیاه قوی کبد را از آسیب ناشی از عوامل فیزیکی و بیولوژیکی محافظت می کند. همچنین کبد چرب و سیرول ناشی از الکل را درمان می کند. قارچ گانودرما می تواند به افرادی که در مراحل اولیه بیماری های کبدی الکلی مبتلا هستند کمک کند، به ویژه افرادی که از کاهش شدید عملکرد کبد رنج می برند.

همچنین به بیماران مبتلا به هپاتیت B و افزایش آنزیم های کبدی کمک می کند. هپاتیت B بسیار دشوار است که از بدن دفع شود و عود آن بعد از درمان زیاد است. ترکیبات قدرتمند موجود در گانودرما، ترخیص داروها و مواد شیمیایی ذخیره شده در کبد را تسریع می کنند. آنتی اکسیدان های موجود در گانودرما  ضمن مبارزه با رادیکال های آزاد، موجب بازسازی کبد می گردند.

پاک کردن سموم از بدن:

قارچ گانودرما، سموم موجود در بدن به دلیل مصرف بیش از حد دارو و مواد غذایی ناخواسته را از بین می برد. این سنتز کارآمد از صفرا و اسیدهای چرب، باعث ترویج سم زدایی سریع مواد شیمیایی از بدن می شود. علاوه بر این، توانایی بدن برای جذب اکسیژن را بیش از ۱/۵ برابر افزایش می دهد. قارچ گانودرما به سرعت بدن را اکسیداسیون می کند و مقدار pH آن را تنظیم می کند.

درمان بیماری کلیه:

بیماری کلیوی شامل نفریت مزمن، سندرم کلیوی دیابتی و نفریت است. این امر به دلیل افزایش قند خون و میزان کلسترول در بدن رخ می دهد.  بار تصفیه زیاد روی کلیه ها مانع از رسیدن خون به کلیه ها می شود. این باعث خستگی، احتباس ادرار و اوره می شود. قارچ گانودرما پروتئین اوره را کاهش می دهد، و موجب حفظ عملکرد کبدی مناسب می گردد.

خواب بهتر:

گیاه پزشکان چینی به طور سنتی قارچ گانودرما را برای خواص تسکین خواب خود توصیه می کنند. استفاده منظم از گانودرما می تواند یک موج آهسته از خواب را موجب گردد.

بهبود بهداشت روان:

در ژاپن، قارچ گانودرما خشک شده برای درمان عصبی ناشی از استرس محیطی توصیه می شود. مطالعه همچنین نشان داد که دریافت قارچ گانودرما به طور منظم می تواند به بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کند. این قارچ یک اثر آرام بخش را فراهم می کند که نه مواد مخدر و نه هیپنوتیزم است.

آرامش بخش:

قارچ گانودرما به طور گسترده ای برای خواص آرامش بخش و رعایت درد مورد استفاده قرار گرفته است. اعتقاد بر این است که گیاه نیز می تواند از بی اشتهایی و بی اختیاری پس از یک بیماری مزمن جلوگیری کند.

 

افزایش سیستم ایمنی:

قارچ گانودرما در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. قارچ Reishi نه تنها سیستم ایمنی را تحریک می کند بلکه همچنین آن را تنظیم می کند. این تنظیم تعادل متابولیک را تنظیم می کند و سنتز اسید نوکلئیک را در بدن ترویج می دهد. پلی ساکارید سطوح اینترفرون را در بدن افزایش می دهد و باعث آزاد شدن پروتئین از سلول های سفید خون می شود. این سلول های سفید خون در جلوگیری از گسترش بیماری کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که بیماران مبتلا به گانودرما عوارض جانبی کمتری از شیمی درمانی و اشعه را نشان می دهند.

ضد پیری:

پلی ساکارید ها در گانودرما، سنتز DNA هسته ای و تقسیم سلولی را افزایش می دهند، که موجب تاخیر در شروع پیری می شود. همچنین به طول عمر بیشتر، کمک می کند.

کاهش وزن:

اکسیژن برای سوختن چربی چهت متابولیسم بدن بسیار ضروری است. سطح بالای اکسیژن متابولیسم بدن را افزایش می دهد که منجر به کاهش وزن می شود. این  قارچ میزانی که بدن، اکسیژن خون را تامین می کند افزایش می دهد و به شما انرژی بیشتری می دهد. افزایش سطح انرژی به شما کمک می کند که برای مدت طولانی تر کار کنید، و کمک به کاهش وزن می کند.

خاصیت آنتی اکسیدانی:

قارچ گانودرما منبع قوی آنتی اکسیدان ها است. این قارچ حاوی یکی از بالاترین منابع آنتی اکسیدان موجود در گیاهان است. پپتید گانودرما Lucidum قوی ترین آنتی اکسیدان موجود در این گیاه است. دیگر آنتی اکسیدان ها شامل پلی ساکارید، پیچیده پپتید پلی ساکارید و اجزای فنلی هستند.

ضد سرطان:

گانودرما برای مزایای ضد سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. ایمنی را تقویت می کند و با تکثیر سلول های سرطانی مبارزه می کند. این قارچ  باعث تولید اینترلوکین-۲ می شود که به مبارزه با انواع مختلف سرطان کمک می کند. اسید گانودریک، ترکیباتی که در گانودرما یافت می شود، به مبارزه با سرطان کبد کمک می کند و آن را با تحریک ایجاد پروتئین در مغز استخوان، از بین می برد. در یک مطالعه، ۳۴ فرد مبتلا به سرطان پیشرفته به مدت دوازده هفته سه بار در روز گانودرما دریافت کردند. نتایج افزایش قابل توجهی در سلول های T را نشان داد. کمبود اکسیژن یکی از علل اصلی سرطان است. سلولهای سرطانی در محیط اکسیژن خفیف رشد می کنند. برعکس، سلول های سرطانی نمی توانند در محیط غنی از اکسیژن رشد کنند. چندین آزمایش نشان داده است که گانودرما می تواند از متاستاز سرطان جلوگیری کند. این مهاجرت سلول های سرطانی و آنژیوژنز را مهار می کند. عصاره گانودرما در داروها برای سرکوب سلول های سرطانی استفاده می شود. علاوه بر این ترکیب گانودرما با چای سبز موجب تقویت اثر بخشی آن در مبارزه با رشد سلول های سرطانی می شود.

321351684681351

عفونت:

قارچ گانودرما بلوغ سلول های ایمنی را به نام ماکروفاژها تحریک می کند که باکتری های عفونی را  هضم می کند.  این امر مانع پیشرفت عفونت ثانویه می شود. همچنین در برابر عفونت مخمر فعال است.

کاهش استرس:

قارچ گانودرما از قرنها به افرادی که از استرس و اضطراب رنج می برند تجویز شده است. این قارچ می تواند به طور موثر موجب بروز هیجان در استرس مزمن و افسردگی شود. راهبان چینی باستان از قارچ Reishi استفاده کرده اند تا ذهن خود را برای مدیتیشن آرام کنند.

سلامت پوست:

استفاده موضعی گانودرما می تواند برای بهبود زخم های پوستی، اگزما، پسوریازیس، نیش حشرات، زخم ها و خراش ها بسیار موثر باشد.

درمان عفونت ادراری:

گانودرما همچنین می تواند عفونت های دستگاه ادراری را تسکین دهد. در یک مطالعه ۸۸ نفر مبتلا به عفونت مجاری ادراری به مدت ۲ هفته گانودرما مصرف کردند. محققان دریافتند که گاندودرما در تسکین عفونت ادراری به طور قابل توجهی بالاتر از پلاسبو است. همچنین باعث افزایش جریان ادرار در مردان مبتلا به علائم  مشکلات دستگاه ادراری می شود.

کاهش التهاب:

ترکیبی از گانودرما با سان مئوآ (ترکیبی از چندین گیاه چینی) ممکن است به کاهش آرتروز روماتوئید کمک کند. این کمک می کند تا تورم همراه با آرتریت روماتوئید کاهش یابد.

کاهش قند خون:

گانودرما همچنین باعث کاهش میزان قند خون می شود. این قارچ شامل پلی ساکارید های شناخته شده به عنوان گانودرما A، B و C است که اثر هیپوگلیسمی فراهم می کند. این مساله باعث افزایش سطح انسولین پلاسما و متابولیسم گلوکز می شود.

تاثیر در پرتو درمانی:

گانودرما تاثیرات پرتودرمانی در برابر تومورها را تقویت می کند. سیستم ایمنی را تقویت کرده و به بدن کمک می کند تا پرتودرمانی و شیمی درمانی را مدیریت کند. همچنین علائم پرتودرمانی مانند تهوع، استفراغ، تب، عفونت و سقوط مو و کاهش وزن را کاهش می دهد.

نحوه و میزان مصرف قارچ گانودرما

مصرف مداوم قارچ گانودرما در دوز کوچک بسیار اثر بخش است. مصرف بیش از حد قارچ گانودرما در یک وعده توصیه نمی شود. به طور عمده مصرف قسمت گوشتی قارچ به صورت خشک شده و یا پودر رایج تر است. استفاده از هاگ گانودرما در کشورهای غربی دیده شده و آسیایی ها از آن استفاده نمی کنند. مصرف قارچ گانودرما به طرق زیر امکان پذیر است:

الف: مصرف قسمت گوشتی گیاه به صورت خشک شده:

تکه های بزرگ خشک شده گانودرما را حداقل به مدت ۲۰ دقیقه در آب گرم قرار دهید. میزان گرمای آب و مدت زمان بیشتر در خارج شدن مواد دارویی گانودرما نقش دارد.

ب: مصرف پودر قارچ

قسمت های گوشتی قارچ را به صورت تازه و یا خشک در دستگاه خردکن ریخته و کاملا پودر کنید. این پودر را می توان به  چای یا قهوه افزوده میل کرد.

میزان مصرف قارچ دارویی گانودرما: بستگی به شرایط بدنی هر فرد و نیاز بدن دارد. به طورمعمول بین نصف قاشق چایخوری تا یک و نیم قاشق چایخوری پودر گانودرما به صورت یک تا دو روز در میان مصرف می شود. این مقدار برای افراد سالم خواص بی‌شماری دارد. میزان مصرف این قارچ با توجه به نوع بیماری و پیشرفت آن نیز متفاوت است. سن، جنس، میزان سلامتی، پیشرفت بیماری از مولفه های تاثیرگذار در میزان مصرف قارچ گانودرما هستند. برای مثال بزرگسالان مبتلا به سرطان ، دیابت یا هپاتیت مزمن روزانه به ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ میلی گرم  قارچ نیاز دارند.

عوارض احتمالی مصرف  گانودرما

گانودرما lucidum یکی از قوی ترین گیاهان دارویی است که در صورت مصرف صحیح و با دوز مناسب اثرات جانبی ناخوشایندی ندارد. برخی از عوارض ناخواسته خفیف با مصرف گانودرما گزارش شده که اغلب ناشی از عکس العمل بدن به سم زدایی و یا مصرف بیش از حد توصیه شده قارچ گانودرما است. چنانچه بیماری خاصی دارید و از دارو استفاده می کنید، با پزشک خود مشورت کنید. مصرف گیاهان دارویی برای بیماران خاص باید زیر نظر پزشک انجام شود. خانم های باردار و شیرده بهتر است از مصرف گیاهان دارویی و قارچ گانودرما خودداری کنند. مصرف قارچ گانودرما برای کسانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند، مجاز نیست.

خواص  قارچ گانودرما  تنها در صورت مصرف صحیح با دوز مناسب ، حاصل می شود. استفاده بیش از حد همه گیاهان دارویی می تواند عوارض ناخوشایندی را ایجاد کند. در صورت مصرف متعادل قارچ گانودرما ، سلامتی، نشاط، افزایش انرژی را تجربه خواهید کرد.