محصولات سلامت محور چیست؟
محصولات سلامت محور چیست؟

محصولات سلامت محور چیست؟!…

–  هر کالایی که مصارف مستقیم انسانی اعم از خوراکی، آشامیدنی، موضعی یا استنشاقی داشته باشد از زمره کالاهای سلامت محور است.

– شاخص­ های تعیین کننده ایمنی، سلامت و اثربخشی از زمره شاخص ­های اصلی و محوری کیفیت کالاهای سلامت محور هستند.

– بیش از ۲۵ درصد کالاهای مصرفی در ایران، کالای سلامت محور است و مسلما این حجم از بازار موجب شده هر تحولی در این حوزه مستقیما اقتصاد ملی را هدف قرار دهد.

-در کشور  اگر 10 درصد عرضه خدمات سلامت محور افزايش پيدا کند؛ مي تواند حداقل 4/ . درصد ارزش افزوده اقتصاد ملی و رشد اقتصادي را در پی داشته باشد.  

کالای سلامت محور و غير سلامت محور چیست؟

دکتر کیانوش جهانپورسخنگوی سازمان غذا و دارو: شاید تعریف کالای سلامت محور یا معادل­ یابی برای آن دشوار به نظر برسد اما در یک تعریف کلی هر کالایی که مصارف مستقیم انسانی اعم از خوراکی، آشامیدنی، موضعی یا استنشاقی داشته باشد از زمره کالاهای سلامت محور است؛  لذا این واژگان فراتر از کالاهای سلامت را شامل می­شود و بر این اساس  فرآورده‌های غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی، اقلام آرایشی و بهداشتی و شوینده، ملزومات مصرفی پزشکی و حتی دخانیات و اسباب بازی کودکان از زمره کالاهای سلامت محور شاخص هستند. 

محصولات سلامت محور چیست؟

مصرف اقلام خوراکی، آرایشی و بهداشتی و بطور­کلی کالاهای سلامت محور سالم،  یکی از بزرگترین دغدغه ­های جامعه امروز است. با توجه به اینکه بخشی از این کالاها نیز از کشور­های دیگر وارد کشور ما می شود، کنترل و نظارت سازمان­ های ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت از محل تولید، حمل و نقل تا عرضه کالا بسیار حائز اهمیت می­ باشد. یکی از راه ­های اطمینان از اصالت و سلامت این­گونه کالاها وجود برچسب­ های اصالت بر روی کالا می ­باشد. لذا سازمان غذا و دارو برای کلیه محصولات سلامت محور اعم از خوراکی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی وجود برچسب اصالت و سلامت را الزامی نموده است و به کلیه مصرف­ کنندگان اکیدا توصیه می ­شود تنها کالاهای سلامت محور را پس از احراز اصالت مصرف نمایند.